Melatonin - Dit vigtigste hormon?

Melatonin - Hormonet, der ikke kun er ansvarlig for din søvn, men det menes også at være det vigtigste antioxidant og kræftbekæmpende molekyle i din krop. Lad os lige grave lige dybere i denne viden!

For det første, hvad er melatonin? Melatonin er kendt som søvnhormonet og produceres i pinealkirtlen i hjernen. Hormonet menes at have en regulerende effekt på døgnrytmen (the circadian rhythm på engelsk), reproduktionen og blodtrykket. Produktionen af ​​melatonin forøges i mørke, mens den minimeres i lys. Melatonin er det hormon, der hjælper kroppen med at falde i søvn. I et “normalt” søvnmønster begynder melatonin-niveauet at stige i kroppen cirka 14 til 16 timer efter du er vågnet, hvilket vil være omkring kl. 21-22 lige før sengetid. Den højeste værdi af melatonin-niveauet måles normalt midt på natten, mens den laveste normalt måles i løbet af dagen som illustreret på grafen herunder:  

    Hvilken rolle spiller det i kroppen? Melatonin er ikke kun vigtigt for en god nats søvn. Melatonin spiller også en vigtig rolle i immunsystemet og har en meget stærk antioxidantstatus. Det fungerer som et anti-aldrings molekyle, der efterlader huden yngre, og det fjerne frie radikaler, der produceres som et biprodukt ved cellemitose. Cellemitose er celledeling, der sker om natten, når celler i kroppen skal repareres og udskiftes. I denne proces dannes frie radikaler og du ønsker IKKE at disse flyder rundt i din krop. Frie radikaler angriber nemlig sunde celler og der er universel enighed om, at de spiller en stor rolle i kræft. Kroppens bedste forsvar mod frie radikaler er melatonin, som tidligere nævnt, er med til netop at fjerne dem - hvilket er fantastisk! 

    Hvordan påvirkes produktionen af ​​melatonin? Melatonin fremstilles naturligt i og udskilles fra pinealkirtlen i hjernen. Det specielle ved pinealkirtlen er, at den er lysfølsom. Det betyder, at den sanser lyset omkring os, der kommer ind gennem øjnene. Når det er lyst (om dagen) udskiller den ikke melatonin. På den måde holder du dig vågen og energisk. Når det så bliver mørkt om natten derimod, sender hjernen et signal til kroppen om at det er sengetid, og melatoninen udskilles i hele kroppen. Hjernen sørger nu for at dine celler repareres ved hjælp af bl.a. melatoninen.

    Denne produktion og udskillelse af melatonin sker naturligt i kroppen i forbindelse med solopgang og solnedgang. 

    Hvad er konsekvenserne? Vi lever i dag i en verden fuldstændigt oversvømmet i kunstigt blåt lys. Overalt hvor du går påvirkes du af blåt lys. Lyset kommer fra dine digitale enheder som computere, smartphones eller tv, men også fra gadelys og LED pærere, der lyser din stue og dit kontor op. Dette blå lys kan være skadeligt. Det er især problematisk, når du bruger de digitale enheder om aftenen. For hvem ruller ikke ned på deres Instagram-feed lige før sengetid eller tjekker de sidste e-mails inden de lægger sig til ro? Stort set alle mennesker, der lever i den moderne verden stirrer ind i en eller anden form for digital skærm før sengetid. Hvis du har gjort det til en vane ikke at gøre - godt. Det kan vi andre lære af. Desværre medfører denne overeksponering af blåt lys fra skærmene, at vi kommer mere og mere ud af sync med solens op- og nedgang og dermed forskyder vores døgnrytme, hvilket kan have store negative konsekvenser for vores helbred. 

    Det blå lys der udsendes fra de digitale skærme, kan forsinke udskillelsen af ​​melatonin, hvilket vil gøre dig mere vågen og forsinke dit såkaldte indre ur, der netop styres af dit søvnmønster. Det tager længere tid for dig at falde i søvn, du falder i mindre grad i REM-søvn (søvnen, hvor drømme forekommer) og du vågner op og føler dig ikke veludhvilet - selv efter 8 timers søvn! Med andre ord, giver du dig selv en mini-jetlag! Dette påvirker især teenagere, der i forvejen allerede er igang med at ændre deres døgnrytme og det får dem til at føle sig endnu mindre trætte og mere energiske senere ud på natten. 

    Resultaterne af dette er søvnberøvede børn, som kan føre til flere forskellige sundhedsmæssige problemer. 

     Eksempelvis, hvis melatonin-niveauet i kroppen er lavt og du ikke producerer nok kan konsekvenserne bl.a. være en svækkelse af immunsystemet, hvilket gør at du er dårligere rustet mod infektion. Dette sker da melatonin i nogle tilfælde også fungerer som et antioxidant som tidligere nævnt. Andre konsekvenser kan være mange søvnforstyrrelser i løbet af natten, hjertekomplikationer og højere risiko for at få sygdomme som kræft

    Undersøgelser af natarbejdere har vist, at niveauet af melatonin blev reduceret som følge af udsættelsen for lys midt om natten. Dette betød en 50% stigning i risiko for brystkræft. Selv International Agency for Cancer Research (IARC) har klassificeret natarbejde som kræftfremkaldende i klasse 2A på grund af reduktion af melatonin i kroppen. 

    Men heldigvis, er vi i Blux her for at hjælpe! Du kan nemlig godt beskytte dig selv og holde dit melatonin niveau oppe! Der er flere ting, du kan gøre. Det nemmeste er at bære Blux briller efter solnedgang eller når du sidder foran en skærm i længere tid. Blux briller er såkaldte blue light blocking briller, der blokerer det skadelige blå lys fra at komme ind i dit øje og derved forstyrre din søvn og melatoninproduktion. 

     Selv undersøgelser fra University of Toronto anbefaler, at du bærer blue light blocking briller om aftenen. I et studie, sammenlignede de melatonin-niveauerne hos mennesker, der blev udsat for kraftigt indendørs lys, der havde blue light blocking briller på med mennesker, der blev udsat for svagt lys uden at bære brillerne. Niveauerne af melatonin var omtrent de samme i de to grupper, hvilket styrkede deres hypotese om, at blåt lys er en potent undertrykker af melatonin. Undersøgelserne antydede også, at natarbejdere og natteravne måske kunne beskytte sig selv og deres melatonin niveauer, hvis de bar blue light blocking briller, som vores Blux.  

     Her får du nogle ting du kan gøre for at øge melatonin niveauet i din krop: 

    1. Prøv at hold dig væk fra digitale skærme som tv, smartphones og computere 2-3 timer før sengetid. Det blå lys, der udsendes fra disse enheder, vil ellers afbryde din melatonin produktion. 
    1. Brug Blux efter solnedgang eller 3 timer før sengetid. De blokerer for en stor del af  meste af det skadelige blå lys, der kommer fra dine omgivelser. Du vil opdage, at din søvnkvalitet forbedres og ligeledes dit energiniveau næste morgen! 
    1. Gå udenfor og få en sollys dagligt! Selv hvis du bor steder, hvor der for det meste er skyet eller solen ikke står op før sent på morgenen. Solens sunde stråler trænger alligevel ind i dine øjne. Det er afgørende for din melatoninproduktion at blive udsat for solen i løbet af dagen, fordi den lysfølsomme pinealkirtel producerer melatonin i forholdet til kontrasten mellem den lyse sol om dagen og det fuldstændige mørke om natten.  
    1. Sov i fuldstændigt mørke. Selv den mindste smule svage lys kan forstyrre din melatoninproduktion og din døgnrytme. Invester i nogle gode mørklægningsgardiner og sørg for, at du ikke ser nogen glødende pærere fra dit vækkeur eller lignende!
    Kilder: 
    https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2584099/

    Skriv en kommentar

    translation missing: da.blogs.comments.moderated