Hvorfor virker Blux?

Hvorfor virker Blux?

Indtil for ganske få årtier siden, blev mennesket udsat for naturligt sollys om dagen og komplet mørke, eller rødligt lys fra ild og bål, om aftenen. I dag er vi konstant udsat for kunstigt blåt lys fra digitale skærme, LED-pærer, gadelys og meget mere. Det blå lys stammer fra disse lyskilder og en overeksponering for dette, specielt efter solnedgang er, videnskabeligt bevist, med til at påvirke din søvn, din produktivitet og dit helbred negativt. I det følgende, listes nogle studier op det indikerer lige netop dette.

Lad os starte med at se på hvordan din produktivitet og dit arbejde foran skærmen potentielt bliver forværret. Overeksponering af blåt lys er nemlig med til at overanstrenge og irritere dine øjne, som du muligvis selv har mærket når du har siddet længe foran computeren og arbejder eller læser. Men hvorfor kan det være så ubehageligt for øjenene at kigge på skærme dagen lang? Det forholder sig sådan, at du muligvis enten lider af det man kalder "Computer Vision Syndrome" (CVS) eller har symptomer relateret hertil. Symptomer kan være skulder/nakke smerter, hovedpine, sløret syn eller enten udtørrede eller våde øjne. Når du arbejder foran skærmen, er dine øjenmuskler konstant på arbejde. De skal hele tiden fokusere, stille skarpt, kigge op og ned og til siden. For at gøre det endnu værre tilføjer skærme, modsat papir og bøger, også det man kalder flicker. Flicker er din skærms små indbyggede LED-pærer der blinker så hurtigt, at du ikke engang når at opfange det. Du sidder i virkeligheden og stirrer ind i højt energirige blinkende pærer dagen lang, hvilket også medfører at du blinker langt mindre end du burde. Symptomerne for CVS forværres ved forkerte lysforhold omkring dig (e.g. stærkt blålys-spektret baggrundslys og skarp ovenbelysning). Du bliver træt, din koncentrationsevne mindskes og du oplever overanstrengte øjne. Din produktivitet daler.

Lad os gå videre og se på hvordan din søvn og helbred kan påvirkes ved overeksponering for blåt lys. 

Et studie fra journalen ‘Applied Ergonomics’ viste at 2 timers udsættelse for skarpt blåt lys fra en tablet om aftenen mindsker melatonin-niveauet 22%, som dermed kan være med til at påvirke din søvn negativt. En ekspert fra Harvard Medical School skriver at studier tilmed på at lavere melatonin-niveauer i kroppen kan kædes sammen med kræft. Denne indikation understøttes ligeledes af dette og dette  studie.

Flere og flere studier indikerer at blåt lys i for store mængder, på forkerte tidspunkter, kan have negative sundhedsmæssige konsekvenser. Nu begynder flere studier samtidig at foreslå brugen af såkaldte Blue Light Blocking briller mod dette, hvilket er præcis hvad Blux er. 

Eksempelvis sammenlignede et studie fra Toronto Universitet melatonin-niveauet hos mennesker, der blev udsat for skarpt indendørs blåt lys, iført blue light blocking briller med mennesker udsat for normalt dæmpet lys ikke iført blue light blocking briller. Melatonin-niveauet var omtrent det samme i de to grupper, hvilket styrker hypotesen om at blåt lys undertrykker melatonin produktionen. Forskerne i studiet foreslår at natarbejdere og personer oppe om natten kan beskytte dem selv hvis de bærer briller, der skærmer for blåt lys. 

Et andet studie fra journalen ‘Journal of Adolescent Health’ viste at en gruppe unge raske mænd (15-17 år), som bar blue light blocking briller med orange glas, mens de brugte deres smartphones nogle timer før sengetid, følte sig “signifikant mere trætte” end hvis de blot bar briller med klare glas. Ligeledes blev højere niveauer af melatonin målt hos de unge, der bare blue light blocking briller. Studiets data viste at blue light blocking briller kan mindske melatoninundertrykkelsen, der induceres af LED-skærme. Ligeledes viste studiet at brillerne kan regulere søvnighed i sene aftentimer i denne prøve af mandlige unge. 

Endnu et studie fra 2017 fra journalen 'Ophthalmic & Physiological Optics' udarbejdet i samarbejde med University of Houston fandt at deltagere, der bar blue light blocking briller viste en 58% forøgelse af melatonin niveau i løbet af natten. 

Blux er såkaldte “blue light blocking” briller. De er designede til at reducere overeksponeringen af det blå lys ved at have en specielt polymer inkorporeret direkte i glassenes materiale. De tillader dine øjne at slappe mere af foran skærme ved at filtrere en del af det energirige og kortbølgede lys fra, samt skabe en bedre kontrast på skærmen. Vi tilbyder både briller med klare glas eller med orange glas. 

De klare glas er beregnet til dagsbrug og filtrerer ca. 40% af det aller mest skadelige blå lys fra (400nm-440nm), mens disse glas stadig tillader det “gode” naturlige blå lys fra solen i at trænge ind i øjet. 

De orange glas er beregnet til brug om aftenen og filtrerer op til 60-70% af det blå lys fra. Disse glas simulere lyset som det ville se ud uden moderne kunstigt blåt lys. Før i tiden, ved solnedgang lyste verden op i rødlige og orange farver. Efter solen var gået ned, havde man kun ild og dets rødlige skær at lyse med om aftenen. Og det er hvad din krop er designet til at skulle udsættes for om aftenen. Netop derfor skal du bruge Blux aftenbriller efter solnedgang. 

Det er yderligere super vigtigt aldrig at bruge vores briller udenfor i dagslys. Det er altafgørende for et godt helbred og en god nattesøvn at få nok med det gode naturlige lys fra solen hver evig eneste dag.

Her er en liste over endnu flere studier, der indikerer at blåt lys kan være skadeligt og du bør beskytte dig imod det:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23237593
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4898879/ 
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4863221/
https://www.cell.com/trends/neurosciences/fulltext/S0166-2236(13)00197-5
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4414925/ 
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1896724
- https://www.nature.com/articles/nrn2868

Hvis du har nogle spørgsmål kontakt venligst vores kundesupport på hello@bluxglasses.com

Dette produkt er ikke beregnet til at diagnostisere, behandle, helbrede eller forebygge nogen form for sygdom.